Veel gestelde vragen

Zou jij via Accres willen werken of werk jij al via Accres? Dan kan het zijn dat je nog een paar vragen hebt.
Om je zo goed mogelijk te informeren over je toekomstige of huidige dienstverband hebben we dit informatiedocument met veel gestelde vragen opgesteld. Mocht je na het lezen van dit document toch nog tegen andere vragen aanlopen, neem dan contact met ons op. We staan je graag te woord!

Algemeen

V: Wie is mijn werkgever?

A: Accres is je juridische- en administratieve werkgever en draagt zorg voor de uitbetaling van je salaris en opgebouwde reserveringen. De organisatie waar je je werkzaamheden verricht is de inlener. Deze is verantwoordelijk voor het inroosteren en de dagelijkse begeleiding op de werkvloer. De inlener en Accres werken dusdanig nauw met elkaar samen, dat alle praktische zaken prima op elkaar worden afgestemd.

V: Moet ik me legitimeren op het werk?

A: Ja, wanneer je werkt ben je wettelijk verplicht een geldig legitimatiebewijs bij je te dragen. Bij controles door bijvoorbeeld de arbeidsinspectie moet je je kunnen legitimeren met je originele identiteitsbewijs. Daarnaast hebben wij een kopie van een geldig legitimatiebewijs nodig voor de loonadministratie.

V: Onder welke CAO val ik?

A: Op de overeenkomst is de NBBU-CAO voor Uitzendkrachten van toepassing. Deze is te downloaden van onze website of via www.nbbu.nl.

V: Wat moet ik doen als ik stop met werken bij mijn opdrachtgever?

A: Wanneer je wil stoppen met werken bij je inlener, dan dien je dit uiteraard direct met de inlener te bespreken. Vervolgens dien je dit direct schriftelijk door te geven aan Accres. Na afloop van het dienstverband volgt een exit-interview. In dit gesprek staat jouw mening omtrent de uitgevoerde functie, de werkzaamheden en opdrachtgever centraal. De uitbetaling van de resterende reserveringen vindt 2 weken nadat het dienstverband is beëindigd plaats. 

V: Kan ik een klacht indienen?

A: Iedereen kan bij de directie van Accres een klacht of melding indienen of zijn bezorgdheid uiten over schendingen van wettelijke verplichtingen of mogelijk onbehoorlijke bedrijfsvoering. Accres legt zich erop toe om aan alle van toepassing zijnde wet- en regelgeving te voldoen, zoals onder andere de wettelijke bepalingen inzake administratieve verantwoordingsstandaarden, gelijke kansen voor medewerkers en ethische bedrijfsvoering. Een afschrift van deze procedure is bij Accres verkrijgbaar.

Administratie

V: Hoe kan ik mijn uren declareren?

A: Dit stemmen we altijd vooraf met je af. Je kunt bijvoorbeeld de werkbriefjes van Accres gebruiken. Het kan ook zijn dat je werkt het urenportaal op onze website of met een inkloksysteem waarvan de uren automatisch naar ons toegestuurd worden. Het is van belang dat je uren van de voorgaande week uiterlijk op woensdag bij ons binnen zijn. Anders volgt er op donderdag geen betaling en ontvang je je loon pas één week later.

V: Kan ik reiskosten of andersoortige onkostenvergoedingen declareren?

A: Deze eventuele reiskosten of onkostenvergoedingen worden indien van toepassing vooraf met elkaar afgesproken. 

V: Wanneer ontvang ik ook een jaaropgave?

A: Elk jaar, in de loop van januari, wordt de jaaropgave via e-mail aan je verstrekt.

V: Waar kan ik mijn loonstroken inzien?
A:
 Je loonstroken worden via e-mail naar je toegezonden. Controleer daarom goed of je het juiste mailadres aan ons door hebt gegeven.

V: Mijn persoonlijke gegevens zijn gewijzigd. Moet ik dit doorgeven?

A: Ja, je dient er zelf zorg voor te dragen dat je relevante wijzigingen tijdig doorgeeft aan Accres. Dit dient schriftelijk te geschieden (mail, brief).

Salaris

V: Wat ga ik verdienen?

A: De hoogte van het loon wordt bepaald in overleg met de inlener en sluit aan op de loonlijsten en/of cao zoals die ook op de andere medewerkers binnen het bedrijf in dezelfde functie van toepassing zijn. Voor de betaling van overwerk, onregelmatige– of ploegendiensten, verschoven uren e.d. hanteren wij de regeling die bij de opdrachtgever gebruikelijk is.

V: Wat is loonheffingskorting?

A: Loonheffingskorting is een korting op de loonbelastingen die op het loon worden ingehouden. Je kunt de loonheffingskorting maar bij één werkgever toepassen. Vaak wordt gekozen voor de werkgever bij wie je het meeste salaris verdient. Wil je de loonheffingskorting wijzigen? Neem dan even contact met ons op.

V: Wanneer wordt mijn salaris gestort?

A: Afhankelijk van je keuze of je per week of per vier weken uitbetaald wilt worden, worden op iedere donderdag de gewerkte uren van voorgaande week verwerkt en aan je uitbetaald.
Het is van belang dat je uren van de voorgaande week uiterlijk op woensdag bij ons binnen zijn. Anders volgt er op donderdag geen betaling en ontvang je het loon pas één week later.
Afhankelijk van het betalingsverkeer staat je loon meestal nog dezelfde dag op je bankrekening. Houdt er rekening mee dat dit bij feestdagen wat langer kan duren dan je gewend bent.

V: Waarom heb ik deze week geen salaris ontvangen?

A: Het kan zijn dat we je gewerkte uren niet op uiterlijk woensdag hebben ontvangen. Neem in dit geval contact met ons op.

V: Hoeveel netto salaris houd ik over?

A: Het nettobedrag is afhankelijk van het aantal uren dat er wordt gewerkt en/ of de loonheffingskorting wordt toegepast.

Veiligheid

V: Heb ik persoonlijke beschermingsmiddelen nodig?

A: Voor aanvang van het dienstverband ontvang je van ons en de inlener de nodige veiligheidsinstructies. Indien van toepassing worden er afspraken gemaakt over persoonlijke beschermingsmiddelen en het juiste gebruik ervan.

V: Mijn werkplek is niet veilig, wat moet ik nu doen?

A:  Indien de inlener naar jouw mening niet voldoet aan de veiligheidsnormen en geen persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar stelt, ben je verplicht dit direct bij ons te melden. Wij zullen dan direct contact opnemen met je inlener.

Vakantiedagen en vakantiegeld

V: Wanneer wordt mijn vakantiegeld uitgekeerd?

A: Vakantiegeld wordt ieder jaar aan het eind van de maand mei aan je uitbetaald. Natuurlijk kun je bij ons het gehele jaar door een verzoek doen tot uitbetaling van het (tot dan toe) opgebouwde vakantiegeld, bijvoorbeeld als je tussentijds op vakantie wilt gaan. 

V: Hoeveel vakantiedagen heb ik?

A: Het aantal opgebouwde vakantiedagen is afhankelijk van het aantal uur dat je per week werkt. Bij een fulltime dienstverband van 40 uur is dat twee vakantiedagen per maand. Je opgebouwde vakantiedagen kun je altijd terugvinden op je loonstrook. Indien er ook roostervrije dagen worden opgebouwd dienen deze te worden opgenomen in het jaar waarin ze zijn opgebouwd. Deze dagen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend kalenderjaar.

V: Hoe vraag ik vakantiedagen aan?

A: Uitbetaling van vakantiedagen kan per e-mail worden aangevraagd. Desgewenst kun je de verlofuren op het reguliere werkbriefje invullen. Vergeet niet te vermelden om hoeveel vakantiedagen het gaat en voor welke kalenderweken het is bestemd.

 

Verzekering en pensioen

V: Bouw ik pensioen op?

A: Wanneer je langer dan 26 weken hebt gewerkt voor Accres en 21 jaar of ouder bent, word je aangemeld bij het pensioenfonds Stipp. Van het Stipp ontvang je jaarlijks een overzicht van het opgebouwde kapitaal. Voor meer informatie, zie www.stippensioen.nl.

V: Moet ik me zelf verzekeren voor ziektekosten?

A: Ja, je dient zelf een zorgverzekering af te sluiten bij een verzekeraar naar keuze. Normaliter heb je reeds een verzekering afgesloten.

Ziekte

V: Hoe en bij wie meld ik me ziek?

A: In geval van ziekte dien je op de eerste dag van ziekte voor aanvang van het werk contact op te nemen met de opdrachtgever waar je werkzaam bent. Vervolgens dien je voor 10.00 uur telefonisch contact met ons op te nemen. Ben je op een later tijdstip – dus gedurende je werkdag – ziek geworden, dan dien je dit alsnog op die dag telefonisch aan ons door te geven. Wij zullen je dan vervolgens ziek melden en zorgen voor de begeleiding en uitbetaling van loondoorbetaling of ziektewet. Een uitgebreid ziektereglement wordt je bij aanvang dienstverband ter download aangeboden. Daarnaast ben je verplicht om –onder voorwaarden- tijdens je ziekte thuis en bereikbaar te blijven. 

V: Hoe en bij wie meld ik me beter?

A: Om je beter te melden, dien je uiterlijk op de dag dat je hersteld bent telefonisch contact met ons op te nemen. Uiteraard dien je ook de inlener op de hoogte te hebben gesteld.

NIET DE VACATURE KUNNEN VINDEN DIE JE ZOEKT?

Schrijf je in en wij zoeken graag met je mee.